Jak správně (ne)telefonovat

telefonZe statistik vyplývá, že pouhých 10 % telefonátů je důležitých pro okamžité vyřízení. Zbylých 90 % vás okrádá v dané chvíli o čas. Pokud tedy chcete být co nejefektivnější, měli byste se zamyslet nad tím, jak zacházíte se svým mobilním telefonem. Jste jeho pánem, nebo spíše sluhou? Jste na dosah, když to zrovna potřebujete vy, nebo když to potřebují ostatní? Představte si, že Warren Buffett si pořídil mobilní telefon teprve až loni, na žádost své manželky. Ta, vzhledem k jeho věku (30. srpna mu bylo 84 let), ho chtěla mít na telefonu. I bez mobilu dokázal Buffett žít a úspěšně podnikat. Na mobilu tedy nejspíš váš úspěch nezávisí.

Jestli můžete, pořiďte si asistenta

Nejbohatší lidé světa se řídí mottem: Být online tehdy, kdy to potřebuji já, a ne někdo jiný. Proto prvních deset nejbohatších lidí světa má ke svému telefonu asistenta. Ten pracuje jako takový vrátný: vyfiltruje hovory od nežádoucích otravů, vyřídí sám, co je v jeho kompetencích a schopnostech.  Tím se postará o oněch 90 % hovorů, které jsou spíše odpadem, než něčím přínosným. Na samotném majiteli telefonu poté zůstává vyřídit pouze těch 10 % důležitých telefonátů.

Jde to i bez asistenta

Pokud nemáte asistenta, ani ho nechcete / nemůžete mít, nastavte si filtr, který by měl odrážet váš žebříček důležitých osob. Neměli byste v tomto případě zapomenout na členy rodiny a na klíčové spolupracovníky. Obě dvě skupiny by měly být obeznámeny s tím, že v pracovní době nemají zatěžovat nepodstatnými prkotinami. Pokud má někdo z "nevyvolených" potřebu s vámi urgentně mluvit, ať pošle SMS a upozorní na sebe.

Pánem, nikoli sluhou

Mít telefon u sebe 24 hodin denně ještě neznamená být jeho otrokem. Také to nemusí nutně znamenat, že je daný člověk produktivní. Zacházení s mobilním telefonem by se nemělo moc lišit od zacházení s e-mailovou schránkou. Nenechávejte se telefonem zbytečně rozptylovat a rušit od rozdělané práce. Zmeškané hovory vyřizujte všechny najednou, v určité chvíli.

Jak ocenit čas? Tarifem!

I když to bude znít možná neuvěřitelně, efektivně využívat mobilní telefon umí asi jen 7 % populace. Tito lidé často nemají žádné balíčky výhodného volání a mobilních dat. Neberou to jako výhodu, spíše to berou jako ocenění svého volného času. A pro ně je volný čas dražší, než je pár stovek. Spousta lidí si totiž levné volání vysvětlí jako: Proč neklábosit, když je to prakticky zadarmo? S časem, který tím telefonováním stráví, nepočítají. Neumí ohodnotit svůj čas. Ti úspěšní dbají na efektivitu: Čím je minuta volání dražší, tím jsou právě efektivnější. Žádné vykecávání, jdou přímo k věci. Rychle vyřídit a posunout se dál.